2014. máj 04.

Networkingelek, tehát vagyok?!

írta: szaborsika
Networkingelek, tehát vagyok?!

Az utóbbi néhány hónapban gyakran fordultam meg olyan meetup-okon, üzleti reggeliken, konferenciákon, amelyek a tudásbővítés mellett rendszerint hirdették és meg is adták a networking, azaz a kapcsolatépítés, az ismerkedés lehetőségét.

Különböző előadók, változatos témák, kudarcok és sikerek, általános bölcsességek és szakmai kulisszatitkok. Némi elemózsia, kellemes zene, szünetek és előadások, gyakran lehetőség a közös tapasztalatcserére. Nagyjából így tudnám a legegyszerűbben leírni ezeket az eseményeket, de persze ennél jóval többet lehet kihozni belőlük.

Nem mondanám, hogy mindegyik rendezvény, amelyen megfordultam teltházas vagy egyforma lett volna, az viszont biztos, hogy egyszerre láttam nagyon sok magabiztos ismerős, és megszeppent új arcot. Nézve ezt a sok, különböző történettel rendelkező izgalmas embert, minden egyes alkalommal megfogalmazódik bennem a kérdés: vajon miért vannak ők itt? Mit várnak ezektől a rendezvényekről? Mi a céljuk? Ahelyett, hogy a családjukkal, barátaikkal, párjukkal töltenék értékes szabadidejüket, ezeken az eseményeken vesznek részt, de mégis miért? Vajon tudatos „bevetésekről” van szó, vagy az ilyen helyeken való felbukkanás nem több egyszerű „pofavizitnél”?

Személy szerint én azt tapasztalom, hogy a hazai startup élet virágzásának egyfajta hozadéka, hogy a vállalkozók és vállalkozni vágyók, startupperek, érdeklődő egyetemisták, sőt, változatosságot kereső multis arcok rendszerint keresik azokat az eseményeket, ahol hozzájuk hasonló, nyitott gondolkodású emberekkel találkozhatnak, beszélgethetnek.

Ők azok az egyének, akik korosztálytól és generációtól függetlenül meglátják az ismerkedésben, a kapcsolatteremtésben rejlő lehetőségeket, akik nem félnek beszélgetést kezdeményezni, rendszerint szert tesznek új ismeretségekre és a legtöbbször sikerrel a hátuk mögött hagyják el az esemény helyszínét.

Na de hogyan is válhat az ott eltöltött idő hasznossá és értékessé? Mitől lehet ez több egy trendi Foursquare „becsekkolásnál” és Instagrammra feltöltött fotónál?

2014-re talán valóban divatos időtöltéssé vált eljárni ezekre a rendezvényekre, amivel nincs is semmi baj, viszont pusztán a részvétel még kevés a sikerhez. Ami véleményem szerint az egyik legfontosabb: ha már elmentél, használd ki az időd a kapcsolati hálód tudatos építésére!

Tekints az ilyen rendezvényekre úgy, mint egyfajta kellemes befektetésre. Befektetés, hiszen pénzt és értékes időt áldozol arra, hogy ott légy, valami másnak a rovására, legyen az munka vagy magánélet. Ha könnyen tudsz kapcsolódni és jól érzed magad az ottani emberek társaságában, akkor ez korán sem tűnik megerőltetőnek, viszont munka az van benne. Ha pedig elég jó vagy, sokat profitálhatsz belőle. Ha befektetésként tekintesz az ott létedre, reménykedhetsz a jövőbeli megtérülésben, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy tudatosan tedd a dolgod, építsd a hálód. Íme öt lépés, ami segít az eligazodásban: 

1. lépés: A kapcsolatfelvétel

Gyakran azt tapasztalom, hogy az embereknek nincs elég önbizalma szimplán odasétálni egy számukra szimpatikus, szakmailag elismert emberhez és megszólítani őt. Mégis mi baj lehet abból, ha odalépsz valakihez, és kedvesen megkérdezed tőle, hogy mi az ő története?

Miért jött ma ide, honnan hallott az eseményről, mivel foglalkozik?

Nem szeretnék statisztikai adatokkal dobálózni, de az esetek nagy részében ki szokott derülni, hogy valami közös egészen biztosan van a két félben. Ha más nem is, hát maga a rendezvényen való részvétel egészen biztosan az.

Bátran mutass be általad ismerd embereket egymásnak, segítsd a többieket is abban, hogy bővüljön az ismeretségi körük.

2. lépés: A beszélgetés

Ilyen eseményeknél rendszerint a „small-talk-ok” kerülnek előtérbe, vagyis általában mindössze néhány percig tudsz beszélgetni a másikkal. Fontos, hogy ezalatt az idő alatt figyelmesen hallgasd meg partnered, tudj meg róla minél többet, de jusson idő rád is. Szedd össze a gondolataidat, és egyértelműen juttasd a másik tudatára, hogy te mivel foglalkozol, milyen terveid vannak a jövőre nézve. Derüljön ki, hogy tudtok-e egymásnak segíteni a jövőben, lehet-e szó valamiféle kölcsönösen előnyös szakmai együttműködésről.

3. lépés: A névjegykártya csere

Ha meetup-okra, konferenciákra mész, soha ne hagyd otthon a névjegykártyáidat! Ez nem csak profi benyomást kelt, de nagyon hasznos a későbbi e-mailes, telefonos kapcsolatfelvételben. Ráadásul az emberek gyakran nem jegyzik meg bemutatkozáskor egymás neveit (rendszerint arra figyelnek, hogy a saját nevüket mondják ki helyesenJ), így legalább tudod, hogyan szólítsd az illetőt búcsúzáskor.

Névjegykártyával akkor is érdemes rendelkezni, ha az ember még csak egyetemista, vagy két munkahely között van, hiszen ilyenkor is feltüntetheted a legfőbb adataidat (név, telefonszám, email cím), sőt, akár a Linkedln profilod linkjét.

Mielőtt eltennéd a másik névjegykártyáját, előtte mindenképpen illik azt egyszer átfutni és szemügyre venni.

4. lépés: A búcsúzás

Egy bizonyos pont után valószínűleg mindketten érezni fogjátok, hogy a beszélgetés a végéhez közelít. Ilyenkor illik megköszönni a kellemes beszélgetést, majd teret engedni mindkettőtöknek a további ismerkedésre. Hidd el, ezt senki nem fogja tiszteletlennek tartani, hiszen mindenki azért van ott, hogy minél több, érdekes emberrel legyen lehetősége beszélgetni.

5. lépés: Az utókövetés

Az ilyen eseményekről hazatérve legyen az első dolgod, hogy a begyűjtött névjegykártyákat adminisztrálod – erre a célra vezethetsz excel táblát, CRM rendszert, vagy pusztán a telefonodban is rögzítheted. Akivel azt gondolod, a jövőben még lesz dolgotok, szívesen dolgoznál együtt vele, vagy pusztán inspiráló volt a vele való közös beszélgetés, ragadd meg a laptopod és írj neki egy kedves emailt! Hivatkozz arra, hogy melyik eseményen találkoztatok, hogy miről beszélgettetek, elevenítsd fel néhány szóban, hogy ki is vagy te. Hidd el, az emberek értékelik az ilyesfajta apró figyelmességet, ráadásul ez nagyon pozitív benyomást kelthet.

Véleményem szerint ezeknek az eseményeknek van létjogosultsága, kiváltképp akkor, ha egy bizonyos céllal mész oda. Pl. meg akarod ismerni személyesen is azt a vállalkozót, akiről már annyit olvastál, befektetőt szeretnél találni legújabb projektednek, ki akarod kérni néhány tapasztalt jelenlévő véleményét a legújabb startup ötletedről, szeretnéd vinni a céged hírét és megismertetni minél több emberrel, esetleg együttműködő partnereket keresel.

Összességében tehát légy tudatos, kezdeményező és talpraesett, és teremtsd meg a lehetőségét annak, hogy a kifejezés jó értelmében „eladd” magad vagy a vállalkozásodat.

És hogy ne csak az elméleti síkon maradjon meg mindez, tedd magad próbára az alábbi rendezvények egyikén, vagyis íme néhány – általam hasznosnak ítélt – kapcsolatépítésre szolgáló esemény. Melyiken futunk össze?

First Monday: http://www.europreneurs.org/programs/first-monday-may-2014/

KAPTÁR Vállalkozó Női reggeli: http://kaptarbudapest.hu/programok/22-vallalkozoi-noi-reggeli/

Prezi Tech Talks: http://www.meetup.com/Prezi-Tech-Talks/

Ma rajzok egy designernél, holnap luxusmárka? http://www.meetup.com/businessmeetup-hu/events/173940522/

Neked melyek a kedvenc kapcsolatépítést szolgáló eseményeid?

                                                                        Niki

Szólj hozzá

budapest startup networking meetup kapcsolatépítés prezi firstmonday